Hoe ontvang jij je klanten op kantoor? Bied je ze een kopje koffie aan, heb je een wachtruimte? In deze blog geven wij je de beste tips om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je klant. Want laten we eerlijk zijn, jij wil zelf toch ook een warm welkom?
Tip 1: Informeren
Voor de klant is het fijn om voor een afspraak goed geïnformeerd te worden, bijvoorbeeld in een afspraakbevestiging per e-mail. Zo kan de klant goed voorbereid naar jullie gesprek gaan en neem je een bepaalde onrust weg. Vermeld in je afspraakbevestiging de tijd, locatie en parkeermogelijkheden (eventueel of het betaald parkeren is of dat er een uitrijkaart beschikbaar is). Zorg daarnaast dat het duidelijk is waar de klant moet zijn, voeg eventueel toe welke borden zij kunnen volgen of geef aan dat jij hem/haar komt ophalen bij de receptie. Wanneer de klant dan bij jou aankomt is hij/zij ontspannen en nog belangrijker: goed gestemd.Tip 2: Kennismaken
Wanneer je een klant voor de eerste keer ontvangt, heb je maar één kans om een goede indruk achter te laten. Zorg dat men aankomt in een sfeervolle ruimte en zorg dat er iemand aanwezig is om de klant op te vangen. Zo stel je de klant direct op zijn gemak en geef je ze het gevoel dat zij welkom zijn. Zo’n welkom gevoel creëer je ook met sfeervolle planten en comfortabele meubels. Daarnaast zorg je voor een fijn welkom door hartelijk te groeten en iets te drinken aan te bieden. Met een goede bak koffie sta je dan al 2-0 voor. Laat je klant ook niet te lang wachten, dat vind niemand leuk.Tip 3: Comfort
Oké, tijd om naar de ruimte te gaan waar de afspraak plaatsvindt. Zorg dat de klant een comfortabele houding kan aannemen, dit zorgt voor een goed gevoel bij de klant en zorgt voor goede focus. Geef daarnaast bij een kopje thee bijvoorbeeld een schoteltje voor het theezakje, zo ben je voorbereid op situatie waarin de klant zich anders ongemakkelijk kan voelen.Tip 4: Verdiep je in de klant
Je hebt een afspraak met iemand en wellicht is dit wel een potentiële nieuwe klant of interessante samenwerking. Verdiep je daarom van tevoren in je klant. Het is belangrijk om te weten met wie je precies om tafel zit. Op deze manier laat je de klant zien dat hij belangrijk is voor jou, dat jij je huiswerk hebt gedaan en dat je verstand van zaken hebt. Dit is het begin van een vertrouwensband met je klant. Google je klant en het bedrijf waarvoor hij of zij werkzaam is, op LinkedIn kun je ook veel relevante informatie vinden.Tip 5: Bloemen van Bloeiende Toekomst
Geef je klant een warm welkom met bloemen! Orchideeën in de ontvangstruimte en op de vergadertafel laten een verzorgde indruk achter. Tot slot hebben we nog een paar redenen, waarom jij bloemen van de Bloeiende Toekomst in je kantoor moet halen! ● Je hoeft ze maar eens in de vijf weken water te geven;● Je krijgt gratis eenmalig een pot met waterreservoir;
● Het is een abonnement, dus elke tien weken worden nieuwe orchideeën geleverd;
● De verzending? Die regelen wij kosteloos;
● Je steunt een heel goed doel!
Meer weten over onze orchideeën als relatiegeschenk of neem contact met ons op.
Zo, jij kunt je klanten nu een warm welkom geven. Welke tip ga jij in de praktijk brengen?